Spánok v číslach

Autor: Aneta Krausová | 12.5.2011 o 22:15 | Karma článku: 5,77 | Prečítané:  1579x

Keď spočítame všetky prespané hodiny, vyjde nám, že prespíme až tretinu života! Angličanka Maureen Westonová si však život o niekoľko dní predĺžila. Vydržala nespať neuveriteľných 18 dní a 17 hodín. Japonka Kamato Hongoová sa zasa dožila 116 rokov vďaka tomu, že spávala len každý druhý deň. A aké sú ďalšie zaujímavé čísla v súvislosti zo spánkom? Na to si posvietime v tomto blogu.

 

Bohovia spánku starí viac ako 3000 rokov
Podľa historických prameňov sa už 3000 rokov p.n.l. klaňali Egypťania bohyni spánku Neit. Ich viera spočívala v nádeji, že ich ochráni pred strašnými duchmi, ktorí im nedovolia pokojne spávať. Starovekí Gréci (1200-700 r. p.n.l.) a Rimania neostali o krok pozadu. Gréci uctievali až 3 bohov: Hypnosa, Nyx a Morfea. Hypnos bol právoplatným bohom spánku a bol potomkom bohyne noci Nyx. Morfeus, boh snov, bol zase synom Hypnosa. Rimania si boha spánku premenovali na Sommusa. Zaujímavé sú aj fakty, že pojmy súvisiace so spánkom pochádzajú z mytológie. Hypnóza od gréckeho boha spánku Hypnosa, insomnia – nespavosť od rímskeho boha spánku Sommusa.

Pohodlné spanie v centimetroch
Určite ste už zistili, že to ako sa vyspíme, ovplyvňuje okrem iného i kvalita postele a matraca. Odborníci zo štúdií zdravého spánku odporúčajú spať na matraci o 20 cm dlhšom ako je dĺžka človeka. Šírka matraca má byť pri jednolôžku 90 cm a pri dvojlôžku minimálne 160 cm. U detských matracov potom pribúdajú aj ďalšie čísla. Napríklad číslo 90 °C, ktoré predstavuje jeho možnosť vypierať poťah detského matracu.

Snívame len z 20-25 % spánku

Nespíme rovnako po celú dobu spánku. V spánkovej terminológii sa bežne stretávame s rozdelením spánku na REM a nREM fázy. REM je charakteristická rýchlymi pohybmi očí (Rapid Eye Movement) a tvorí 20-25 % spánku. V tejto fáze snívame a sny, ak nám zazvoní budík počas nej, sny si pamätáme. Zvyšná fáza (non Rapid Movement Eye) je bez rýchlych pohybov očí a býva zvyčajne bes snov.

Priemerná dĺžka spánku je 8 hodín

Ideálna dĺžka spánku pre zdravých jedincov je 8 hodín denne. Táto hodnota vychádza zo štatistík, preto niektorým ľuďom 8 hodín nestačí a spia i 12 hodín, alebo naopak, na spánok im stačia iba 4 hodinky. Kto pozná svoje biorytmy a počúva svoje telo, si ideálnu dĺžku spánku určí bez problémov sám.

 

Najväčšie osobnosti spávali 4 hodiny a menej
Mnohé geniálne osobnosti sa zapísali do histórie nielen tým, čo dokázali, ale aj podivuhodnou dobou spánku:

- Albert Einstein, Thomas Alva Edison a Napoleon Bonaparte spávali len
4 hodiny denne.

- Nikola Tesla údajne spával dokonca len 2 hodiny denne

- Leonardo da Vinci mal spávať každé 4 hodiny po dobu 15 minút.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?